,

Wetplate demonstratie

Op bezoek bij het Fotolab van Kunstencentrum Waalwijk.

 

Op uitnodiging van docent/fotograaf Piet Pulles, was ik woensdag 8 februari te gast in het kunstencentrum in Waalwijk, om hier een demonstratie over de natte plaat fotografie oftewel het wetplate procedé te geven. Deze demonstratie vond plaats in het Fotolab, een ontmoetingsplek voor de wat meer ervaren fotografieliefhebber.

Als fotograaf sta ik meestal achter de camera, daar voel ik me ook het meest op mijn gemak. Het was daarom spannend om deze demonstratie te geven. Een goede voorbereiding is het halve werk, zegt men vaak. Daarom had ik flink wat materialen meegenomen zoals chemicaliën, een platencamera, glasplaten, statieven, lampen en oude lenzen, kortom een volle auto voor maar één foto.

 

Wetplate demonstratie

Tijdens mijn demonstratie ben ik begonnen wat te vertellen over de geschiedenis van de wet plate fotografie. Frederic Scott Archer was een Brits uitvinder die onder meer het fotografische collodiumprocedé heeft uitgevonden. Dit proces was de voorloper van de moderne gelatine-emulsie. Zelf had ik ook een aantal foto’s en originele glasplaten  Ambrotype genoemd en aluminiumplaten  Tintype genoemd meegenomen om mijn verhaal te ondersteunen.

Natuurlijk is het wetplate procedé uit te leggen, maar het mooiste is toch om het te laten zien dan begrijpt iedereen het beter. Toevallig stond in de patio een prachtig portret van de cursus ‘Portret boetseren Afrikaans’. Ik had die avond maar de mogelijkheid voor een portret en kon niet kiezen wie van de 20 cursisten ik zou fotograferen. Op deze manier konden alle cursisten ook meekijken en aan de knopen draaien om zo ook te genieten van het wetplate procedé.

 

Donkere kamer

Voor een aantal cursisten was deze techniek uit 1851 nog geheel onbekend. Het is mooi om anderen dit proces van dichtbij te laten zien. We zijn vervolgens in twee groepen van tien naar de donkere kamer gegaan. Hier kon ik de cursisten laten zien hoe je een plaat giet, een gewone glasplaat met collodium coaten en deze vervolgens lichtgevoelig maken in een zilverbad. Kortom, ik kon de cursisten laten zien hoe je een wetplate maakt.

Na het fotograferen, waarbij we gebruik hebben gemaakt van 8 sec. belichtingstijd, brachten we de wetplate direct naar de doka. Daar werd de plaat ontwikkeld en vervolgens gefixeerd wat weer een mooi en magisch effect geeft in dit proces.

Geslaagde avond

Natuurlijk was er ook de mogelijkheid voor vragen en sloot ik de avond af door te laten zien hoe je vroeger een wet plate beschermde met een vernislaag. Door de plaat te verwarmen boven een alcoholbrander en dan een zelfgemaakte Sandarac vernis er over te gieten en deze weer te verwarmen totdat hij gedroogd is. (Sandarac is een hars verkregen door een cipresachtige boom uit Marokko.)

Aan het eind van de avond was er een prachtige glasplaat ontwikkeld. Kortom, een geslaagde en vooral leerzame avond.

De foto’s zijn gemaakt door Wieke Hoeke zij is fotograaf en docent bij het Fotolab.